Thursday, August 12, 2010

Macam Sifir

Ingat tak zaman Raihan mula-mula popular dulu? saya memang suka sangat nasyid-nasyid Raihan..modest.

Raihan ketengahkan nasyid bagi saya yang macam sifir sebab kita mengingat mengikut ritma lagu (bayangkan jawab paper exam sambil bernasyid). Contoh nasyid yang saya maksudkan adalah seperti 25 Rasul  ada juga 10 Malaikat. Nasyid Puji-pujian pula dwibahasa, memang bagus.

Ada juga nasyid kanak-kanak yang mengajar 3 bahasa sekaligus..hmm..zaman sekarang pengetahuan memang di hujung jari sahaja.

Sempena bulan mulia ni, saya attachkan nasyid 25 Rasul kegemaran saya ^^

 Melalui Nasyid seperti ini kita boleh ajar anak kita ingat nama 25 Rasul..mudah kan. Lepas tu boleh la beli buku cerita 25 Rasul untuk buat bedtime story pula..interest dah ada, tinggal peranan kita lagi untuk mengembangkan kecintaan anak-anak kita tentang Rasul-Rasul utusan Allah. InsyaAllah..




Nasyid ni pun comel..selain ajar anak kita perkataan dalam bahasa Melayu dan Inggeris,ada juga diselitkan Bahasa Arab

NASYID NAMA BINATANG


NASYID NAMA BUAH-BUAHAN

4 comments:

mak encik | SZ said...

menarikk..
budak2 mmg suka lagu2 ni kan.. :)

fndrocka said...

Memg lagu2 yg menghibur dan mendidik..utk yg kecil dan yg besar

transformed housewife said...

setakat ni blum cuba dgn nasyid2 lg. Buku2 pasal Nabi dan Rasul2 dah ada.

mila.ibunajihah said...

sz-budak-budak mmg suka =) sama lah macam diorang suka nursery rhymes omputeh tu.

fndrocka- betoi tu betoi.. kengkadang orang dewasa pun tak ingat kan.

kak nur- akak dah bermula dah..saya pun harap bila my doter dah boleh faham a real bedtime story, saya ada peluang baca sirah-sirah nabi ni.InsyaAllah.

Related Posts with Thumbnails

MY DEAREST

About Me

My photo
This Blog Might Be My Life Journal, To Share Knowledge And Experience,Joy And Sadness. I Hope You'll Learn Something From Here Or Just Leave It If You Find It Rubbish. I Dedicate This Blog to My Family So That, Eventhough Far Apart, They Can Still Feel Our Presence So Near.